methode
Technische opleidingen

U wil de technische competenties van de productie-operatoren verbeteren?
U wil eerstelijnsonderhoud invoeren in uw productie afdeling?
Uw mechanische geschoolde techniekers wil u bijscholen in basis elektriciteit en veilig werken met elektriciteit?

Wij bieden technische opleidingen op maat van uw bedrijf aan.

De nadruk in deze opleidingen ligt op de praktische uitvoering op de machines: inspectie activiteiten, oplossen van kleine technische storingen, basisonderhoud,…

Samen met uw technisch verantwoordelijke bestuderen we de machines. De nodige technische modules worden vast gelegd. We maken een opleidingsprogramma op maat van uw doelgroep en uw machinepark.
Een greep uit de technische opleidingen: 

  • Pneumatica
  • Vacuümtechnieken
  • Veilig werken met electriciteit, basis electriciteit huishoudelijk of industrie
  • Sensoren
  • Aandrijfmotoren
  • Lagers
  • Mechanische overbrengingen: tandwielen, kettingen, transportbanden, riemen, koppelingen

 

Overdracht van technische taken

U wil eenvoudige, repeterende technische taken overdragen van technische dienst naar de productie-afdeling?
Wij bieden ondersteuning om technische taken vast te leggen en visueel in een stap-voor-stap handleiding te documenteren.
We gaan daarbij systematisch te werk:

  • Inventarisatie van benodigd gereedschap
  • Vastleggen van de vervangonderdelen
  • Stap voor stap uitleg van de uit te voeren taken:
    •  Demontage
    •  Reiniging
    •  Vervanging slijtage-onderdelen
    •  Montage
    •  Testen werking

We stellen een praktijktraining op voor de productie-operatoren.

 

Testimonial technische opleidingen in een productiebedrijf

Vraag
Onze klant is een productiebedrijf actief in de voedingsindustrie.

De Technische Dienst is te zwaar belast met kleine, vaak terugkomende technische storingen.
Er blijft weinig tijd over voor periodiek onderhoud en het uitzoeken en oplossen van grotere specifieke technische storingen.
In de productie-afdeling zijn er weinig technisch geschoolde medewerkers.
Onze klant had een theoretische opleiding georganiseerd in samenwerking met een leraar Techniek van een middelbare school. Dit werd als ‘te uitgebreid theoretisch’ ervaren. Na de eerste groep werd besloten deze opleiding te stoppen.

Onze klant vroeg om de productie-operatoren meer technische basiskennis bij te brengen aan de hand van een praktijkgerichte training.

Aanpak
In een eerste fase werden de doelstellingen duidelijk vastgelegd: wat is het beoogde doel, wat kan en mag de operator aan de machine uitvoeren?
Er werd, in samenspraak met technische dienst en productieleiding, een beknopte theoretische cursus en een praktijkgerichte, bedrijfsspecifieke training opgesteld.
De lesgroepen werden beperkt tot maximaal 5 personen. Dit beperkte de overlast voor de productieplanning. De deelnemers hadden op deze manier de nodige inspraak in de groep.

Er werd een halve trainingsdag voorzien per onderwerp: pneumatica, sensoren, elektriciteit.
De theoretische omkadering beperkte zit tot maximaal 1.5uur.
De nadruk lag op de praktische implementatie op de machine.
Tijdens de praktijktrainingen werden vragen ter plaatse bij de machine besproken en mogelijke oplossingen bestudeerd.
De deelnemers konden op het einde van het traject aanbevelingen en opmerkingen over de training geven.

Resultaat
Door het technisch inzicht van de operatoren te verhogen, worden mankementen sneller ontdekt en opgelost.
Technische dienst wordt niet meer voor onderstaande kleine problemen gevraagd:
• persluchtlekken worden door de operatoren hersteld, de operator weet wat een persluchtlekkage kost
• motoren worden gereinigd, de operatoren weet wat warmte doet met een motor
• riemen gaan minder snel stuk omdat de operatoren op de juiste manier met de riemen omgaan en de werking ervan kennen
• er zijn minder elektrische problemen omdat de operatoren weten waar op te letten: slechte contacten, water, kapotte stekkers
• operationele problemen worden zelf opgelost: afstellen sensoren, snelheidsregelingen, transportbanden sturen,…

Reacties deelnemers

“Niet enkel theorie maar ook veel in de praktijk gaan kijken”
“Welke gevaren er kunnen zijn en waar op te letten waar gevaarlijke situaties zijn”
“Goed interactief en niet afgerammeld”
“Veel bijgeleerd over hoe je de levensduur van motoren kan verlengen”



terug